Leren van incidenten met cognitieve incidentanalyse

Uit incidenten zijn vaak interessante lessen te leren. De organisatie schrikt wakker als het een keer goed mis gaat. In veel gevallen blijkt dat het ongeval al meerdere keren bijna is opgetreden; 'het was bekend'. De oorzaak van meer dan 95% van alle ongevallen ligt in het gedrag van de mensen zelf die de laatste handeling uitvoeren die leidt tot een ongeval.

Cognitieve Incidentanalyse

Incident meldingen kunnen worden onderzocht op basis van uw voorkeur (bijvoorbeeld Domino model, Tripod, Ishikawa, Bow-tie of Storybuilder). Als we een incident onderzoeken kijken wij verder dan alleen het “was gedrag”. Wij maken specifiek welk gedrag en de achterliggende oorzaak dat aanzette tot het gedrag. Het instrument dat we hiertoe inzetten is de ‘cognitieve incidentanalyse’.

Met de inzet van een cognitieve incidentenanalyse benoemt u op eenvoudige wijze de knelpunten in de organisatie. Door het inrichten van een focusgroep worden de medewerkers betrokken en komen er gedragen oplossingen. Met vakkundige ondersteuning maakt u met de focusgroep afspraken over maatregelen en interventies.

Vakkundige ondersteuning

Verhoog het leereffect van incidenten met een cognitieve incidentanalyse. Wij kunnen u ondersteunen bij het bepalen van gerichte acties, het treffen van maatregelen en interventies vast te stellen.

Dit doen wij door samen met een focusgroep een incidenten analyse uit te voeren op de geselecteerde incidenten. Daarna bepalen we met de focusgroep doeltreffende maatregelen en gerichte interventies om de potentieel ernstige incidenten te voorkomen.

Meer informatie

U kunt van onze expertise gebruik maken om uw incidentenanalyse op te zetten. Wilt u meer weten over veiligheid en gedrag in een Incidentenanalyse of wenst u een vrijblijvende kennismaking?

Neem contact op met onze veiligheidsexperts:

Neem contact met mij op

versturen

Of bel ons direct op

076 5040 340