Nieuws: Effecten leiderschapsstijl in een orkest

27/04/10

‘The sound of working’, 23 april, Kasteel van Brasschaat

Deze workshop bezocht ik op uitnodiging van Impulsus. Impulsus is een trainingsorganisatie voor persoonlijke effectiviteit. Impulsus werkt voornamelijk voor kantoororganisaties. De workshop werd bezocht door zo’n 400 mensen inclusief de muzikanten van een orkest. De muzikanten en de deelnemers zitten door elkaar heen in een zaal.

De dirigent laat door middel van opdrachten aan het orkest horen welke effecten zijn leiderschapsstijl teweeg brengen.
Hieronder een korte samenvatting van deze effecten: 

  • Een groeiend bedrijf doorloopt een aantal fases, van feestband tot symfonisch orkest dat de prachtigste muziek speelt.
  • Voor de mooiste muziek is het belangrijk vooraf af te spreken wie, wat doet en wanneer. Instrumenten die te vroeg of te laat invallen verstoren de klank.
  • De mooiste muziek ontstaat als iedere muzikant zich bewust is van de andere muzikanten en hier goed op afstemt.
  • Een muzikant speelt optimaal als de muzikant goed zit en als de omgeving netjes is en opgeruimd.
  • Iedere muzikant heeft invloed op het muziekstuk. 
  • Een muzikant zet zijn ego aan de kant ten behoeve van het hele orkest.
  • De dirigent zorgt ervoor dat alle muzikanten elkaar goed leren kennen.
  • In het midden van orkest hoor je meer en is de muziek mooier. In de periferie van het orkest hoor je niet alles en is de muziek niet zo mooi.
  • Een goede muzikant visualiseert zijn stuk in gedachten voordat het muziekstuk aanvangt.
  • Valse noten en grote fouten worden opgemerkt door iedereen. De dirigent corrigeert.
  • Kleine foutjes worden niet opgemerkt door de dirigent maar wel door de muzikanten ernaast.
  • Als muzikanten worden afgerekend op fouten dan durven ze niet meer voluit te spelen.
  • Als muzikanten mogen experimenteren dan verdwijnen de zenuwen.
  • Soms horen we onszelf niet en denken we, de anderen spelen hard genoeg.
  • Het moeilijkste voor de dirigent is om zijn orkest te leren vertrouwen.
  • Als de dirigent zijn orkest niet durft te vertrouwen blijft hij bang dat er iets fout zal gaan. Hierdoor gaat veel energie verloren en klinkt de muziek iel.
  • Als het vertrouwen er is dan wordt het orkest geïnspireerd en klinkt de muziek in volle glorie.

 

Door Gerd-Jan Frijters, Founder D&F Group & Directeur ontwikkeling

Alle nieuws van 2010

Neem contact met mij op

versturen

Of bel ons direct op

076 5040 340